
Ja sięgnęłam do materiałów ze studiów szukając w nich inspiracji, mąż prześledził internetowy rynek zabawek interaktywnych. Sumując nasze wnioski, stworzyliśmy listę zabawek dostosowanych do wieku i pełniących funkcję edukacyjną.
Co warto wziąć pod uwagę?
Roczne dziecko jest na zaawansowanym poziomie rozwoju. Wraz z przemieszczaniem się jego ciekawość rośnie i stale chce więcej. Ważne jest, by umieć wykorzystać ten naturalny bieg rozwoju, wyposażając otoczenie dziecka w przedmioty, które będą doskonaliły umiejętności motoryczne, rozwijały zmysły oraz wzbogacały emocjonalnie.
Rozwój motoryczny…
na tym etapie charakteryzuje się następującymi możliwościami i potrzebami dziecka:
- celuje przedmiotami do pojemnika; można kupić np. garnuszek na klocuszek;
- łączenie lub rozkładanie elementów ze sobą, początkowo dominuje rozkładanie tego, co dorosły lub starsze rodzeństwo złożyło; można kupić np. klocki typu lego duplo, lub klocki drewniane; klocki lego duplo można kupić w wersji wzbogaconej o figury zwierząt, jest to o tyle ciekawa wersja, że dziecko ma alternatywę, jeśli znudzi się rozłączeniem klocków, to ogląda zwierzątka, a do tego możemy uczyć naszego malucha ich nazw;
- nakłada elementy na siebie; można kupić np. wieże z pierścieniami do nakładania, kolorowa wieża, piramida;
- maleństwo uczy się chodzić, więc można wyposażyć je w zabawki ułatwiające chodzenie; można kupić np. dla dziewczynki – wózek dla lalki, dla chłopca – samochód umożliwiający jeżdżenie na nim, mogą to być również przedmioty skłaniające do przemieszczania się np. piłki, lub samochody/zwierzęta na sznurkach, które chodzące dziecko może ciągnąć za sobą – okazuje się, że zabawka taka sprawia dziecku nie lada frajdę;
- ukończenie 12 miesiąca życia jest czasem kiedy możemy już pokazywać naszemu dziecku jak się chwyta kredki i pomagać rysować pierwsze linie, generalnie im dziecko wcześniej chwyci kredkę tym lepiej; można kupić np. grube kredki, blok rysunkowy
Pobudzanie zmysłów…
polega na tym, że dziecko:
- ogląda książki ze sztywnymi stronami (duże, małe) – gruba tektura ułatwia dziecku przewracanie stron, a przy tym ćwiczy koordynację rąk; kolorowe książki – rozwijają wyobraźnię i wzbogacają doświadczenie dziecka, jeśli oglądaniu towarzyszy dorosły, który opisuje co znajduje się na danej stronie. Polecam kupowanie takich książek (np. z kiermaszów w marketach w cenach od 5 do 10 zł), których później nie będzie nam szkoda dać dziecku do zabawy. Choć niedługo nastąpi czas gdy dziecko skupi swoja uwagę na dłużej i spokojnie może już słuchać czytania krótkich opowiadań, więc można również obdarować dziecko zbiorami opowiadań i wierszy dla dzieci znanych autorów;
- powtarza usłyszane dźwięki, a więc można kupić np. pianinko, wyposażone w odgłosy zwierząt, lub bębenek, w który dziecko może uderzać z różną mocą, doświadczając swojej siły lub delikatności;
Potrzeby emocjonalne…
zaspokajanie ich może być wzbogacone poprzez:
- lalki i przytulanki, ważne aby dziecko dało radę chwycić je w rączki i tulić; ogromne misie mogą spełnić swoją rolę dopiero za jakiś czas, gdy dziecko będzie starsze; jeśli zależy nam na radości dziecka, to kupmy takie misie, które nie przewyższają gabarytami dziecka;
Namawiam, do kupowania niewielu zabawek, natomiast sprawdzonych. Nie zarzucajmy dziecka kolorami i dźwiękami. Ograniczmy się do niezbędnego minimum, tak aby dziecko korzystało z tego co ma w 100%. Niestety w wielu przypadkach okazuje się również, że lepiej kupować zabawki firmowe, szczególnie ważne jest to przy zabawkach dźwiękowych, ponieważ można w nich regulować głośność, czego brak prostym modelom, a przy tym są trwalsze. Zabawki made in china często są głośne, niewyraźne, a do tego już po paru upadkach gorzej działają, trzeszczą lub przestaje działać jakiś przycisk.
Każdy Maluch rozwija się indywidualnie i trzeba to uwzględnić przy wyborze zabawki. Powodzenia!
